Visite, Midterm en Spring Break - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Merel Brabers - WaarBenJij.nu Visite, Midterm en Spring Break - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Merel Brabers - WaarBenJij.nu

Visite, Midterm en Spring Break

Blijf op de hoogte en volg Merel

01 April 2014 | Verenigde Staten, New York

De laatste weken waren erg druk, vooral ook met leuke dingen, maar vandaar dat het even duurde voor ik weer wat op mijn blog schrijf.

Een paar weken geleden kwam Bjarke Ingels (oprichter van BIG, een van de toparchitecten van dit moment) op Parsons spreken. Dat is wel leuk aan Parsons, ze organiseren veel en halen veel mensen naar de universiteit toe. De lezing was erg leuk. Daarna was er nog een borrel, maar Leonie, Mark en ik hadden nog ons avondcollege dus konden daar niet heen helaas. Maar toen we bij ons college kwamen zag ik dat de borrel precies recht buiten de collegezaal plaatsvond. Dus in de pauze ben ik even naar de borrel gegaan en stond toevallig precies naast Bjarke. Ik sprak hem aan en hij zei meteen: “Oh you are the Dutch girl.” Blijkbaar hadden onze docenten ons aangewezen, hij heeft zelf ook een paar jaar in Nederland gewerkt voor Rem Koolhaas. Hij was erg toegankelijk en zei dat hij ook wel een keer naar Eindhoven wil komen wanneer hij weer in Nederland is (hopelijk gebeurd dit nog, heb verder nog geen contact met hem kunnen krijgen).

Verder hebben we de beste chocomel van de stad ontdekt (op aanraden van mensen uit studio). Het was maar een klein bekertje, maar koste wel 7 dollar, dus we waren niet meteen enhousiast. Maar toen we eenmaal een slok (lees: hap) hadden genomen snapten we wel waarom. Het is eigenlijk meer gesmolten chocolade in een bekertje met een enorme marshmallow erin. En je moet het eigenlijk wel met een lepeltje eten in plaats van drinken. Gelukkig was het maar een klein bekertje, want we waren nu al misselijk toen we het op hadden.

Zoals ik al zei organiseert Parsons veel dingen. Zo was er ook een fashionshow wedstrijd tussen studenten van Parsons en het Fashion Institute of Technology (de concurrent van Parsons in New York). Dit was een modeshow waarbij van elke school 15 studenten vijf van hun ontwerpen mochten laten zien. Aan het eind werd er dan een winnende school gekozen en een winnende ontwerper. FIT had helaas gewonnen, maar de beste student was wel van Parsons.

12 maart kwamen papa, mama, Anne en tante Liset. Dit was heel gezellig en voelde even als vakantie. Heel fijn om iedereen weer even te zien. We zijn naar het vrijheidsbeeld geweest en Ellis Island (waar de immigranten aankwamen). Het waaide daar wel heel hard, wat het heel koud maakte. Maar het was wel helder weer dus we konden mooi uitkijken over heel Manhattan. Het vrijheidsbeeld zelf was ook mooi om te zien en is eigenlijk maar van dun koper gemaakt. Ook zijn we om twaalf uur ’s avonds op het empire state building geweest, toen was het lekker rustig en hoefden we niet lang in de rij, en hadden we prachtig uitzicht over de stad met alle lichtjes. Op de ochtend dat ze weer weggingen hebben we nog heerlijk gebruncht in the Boathouse (dit keer in het luxe deel). Daar hadden ze heel lekkere crabcakes. Helaas zitten er nog geen blaadjes aan de bomen, dat zou het al mooie uitzicht alleen nog maar prachtiger maken.

Maar zodra ze weer weggingen op zondag, moest ik gelijk door naar de uni om de Midterm presentatie voor te bereiden. 18 maart was de tussenpresentatie van project (studio) en dat was toch weer anders dan op de TU. Hier krijg je niet feedback van je docenten, maar nodigen ze ‘critics’ uit die iedereen vragen komen stellen over hun project. We hadden een architect uit Philadelphia (waar we langs geweest waren op ons schoolreisje naar Philadelphia), een docent van Yale, een andere docent van Parsons en iemand van Social Housing New York. Gelukkig ging onze presentatie goed en waren ze positief over ons ontwerp. Hopelijk gaan we zo verder.

Na de midreview was het eindelijk tijd voor vakantie! Afgelopen week was Spring Break en kwamen Barbara en Claudia langs. Deze week hebben we veel van de highlights van New York kunnen zien: het Guggenheim, MoMA, Central Park, een Broadway Musical, de Brooklyn Bridge, Soho, Chinatown en ook een outlet (buiten New York). De musical Cinderella was erg leuk, met Fran Drescher (van the Nanny) als boze stiefmoeder en Carly Rae Jepsen als Cinderella. Het was een mooi klassiek theater met kroonluchters en trappen. Ook waren we naar Woodbury geweest, dit is een typisch Amerikaanse outlet waar ze in de middle of nowhere (een uur van New York) een ministadje gebouwd hebben met houten huisjes waar allerlei outlets van winkels in zitten. Was wel grappig om te zien, en er waren ook leuke kleren voor de helft van de prijs. Verder waren we wel benieuwd naar de beroemde blueberry pancakes van Amerika en dus hadden we gegoogled waar ze de beste van New York maakten. Dit hadden we zo gevonden en vrijdagochtend gingen we dus hongerig op pad hier naar toe. We vonden het restaurant meteen en het zag er hetzelfde uit als op de foto’s. Maar toen we het menu zagen leek er toch iets niet te kloppen: er stonden geeneens pancakes op. Blijkbaar waren ze pas van eigenaar en kok veranderd! Toen hebben we maar French Toast op, ook lekker. En de volgende dag een nieuwe poging gedaan in de buurt van Central Park. Deze waren erg lekker. Helaas regende het de dag dat we naar Central Park wilden wel erg hard. (blijkbaar is dat een teken dat de lente eraan komt, dus laten we het hopen, want het is hier namelijk nog steeds winters koud!) Dus hebben we maar een tussenstop gemaakt bij een nailsalon en als echte Upper East Siders een manicure laten doen. Gisteren was de vakantie helaas weer voorbij en gingen Barbara en Claudia weer weg.

Zo’n weekje vakantie was wel erg lekker, maar vanaf vandaag begint het drukke leven weer met artikelen lezen, presentaties maken en ontwerpen!

• 01 April 2014 - 08:44

Tine:

Dag lieve merel
    Zat er echt op tewachten om weer iets van je tehoren ! Wat en mooie beschrijving maak je
    Ervan . Heb het goed en het einde voor jou en frank is nu in zicht .

• 01 April 2014 - 09:36

Annelie:

Hoi Mereltje,

Ik heb weer genoten van je verslag. Geniet nog van alle ervaringen die je opdoet deze laatste 2 maanden (en laat ons er weer heerlijk van meegenieten)!

• 01 April 2014 - 22:39

Liset Van Dijk:

Ha Merel, leuk verslag weer! Klinkt gezellig met Barbara en Claudia. Succes met het werk, maak er wat moois van :-)

• 02 April 2014 - 22:51

Wil:

Hoi Merel,

Leuk verslag en leuk opgeschreven. Wij vonden het ook leuk om even langs te komen. Veel succes de komende weken. en probeer ook nog een beetje te genieten.