Easter, Beacon, Koningsdag en de opera - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Merel Brabers - WaarBenJij.nu Easter, Beacon, Koningsdag en de opera - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Merel Brabers - WaarBenJij.nu

Easter, Beacon, Koningsdag en de opera

Blijf op de hoogte en volg Merel

02 Mei 2014 | Verenigde Staten, New York

Ik zag dat het al een maand geleden is dat ik voor het laatst iets gepost heb. Dus tijd voor een nieuw verslag. Het is erg druk geweest de laatste weken, het semester is namelijk al bijna afgelopen en dinsdag is de eindpresentatie voor ons project al. Dit kost veel tijd aan mooie plaatjes maken, doorsneden, plattegronden en natuurlijk modellen bouwen. Ze hechten hier veel waarde aan hoe alles eruit ziet, dus het model moet ook wel perfect zijn en mag niet te veel lijmrandjes hebben... Dus dat worden nog wat heel wat uurtjes priegelen op een maquette schaal ongeveer 1:250 (3/64":1' is het hier, maar 1:250 klinkt een stuk makkelijker).

Maar natuurlijk heb ik ook nog wel tijd gehad voor leuke dingen! Met pasen heb ik met Leonie, Olga en Mark gebruncht in een amerikaanse diner, waar we natuurlijk pancakes namen. Deze waren erg lekker en een goed begin van paaszondag. In Amerika is er met pasen altijd een Easter Parade en in New York houdt dit in dat vroeger na de kerkmis de mensen met hun beste kleren en vooral mooiste hoeden over 5th avenue paradeerden. Nu is deze traditie een beetje veranderd, maar de parade is er nog steeds. Een groot stuk van 5th avenue wordt afgezet en wie wil maakt een mooie hoed en gaat daarmee rond paraderen. Ondertussen loopt de rest van de mensen als paparazzi rond om de hoeden te bekijken en te fotograferen. Het is echt zien en gezien worden! Maar er zaten mooie creaties bij. De parade werd op Rockefeller Center aangevuld met een parade van paaseieren. Deze eieren waren gemaakt door ontwerpers, kunstenaars en designers en lagen de week voor pasen verstopt in de stad. Op een bordje stond erbij door wie het ei gevonden was.

Nu het eindelijk lente is geworden kunnen we ook leuke dingen buiten doen en dus ben ik met Leonie onze buurt beter gaan verkennen. Vlak bij ons aan het water is elke zaterdag (vanaf april) een hele grote food market, Smorgasburg. Hier hebben ze wel meer dan honderd standjes met eten uit allerlei verschillende landen waar je van alles kan proeven en kopen. Erg lekker! De populairste kraam is die waar ze ramenburgers maken (een soort hamburger van noodles gemaakt). De rij hiervoor is standaard een uur. Vervolgens moet je niet vergeten om bij The Good Batch een ice cream sandwich te halen (twee mega grote koeken, met daartussen een plak ijs). Vervolgens kun je alles lekker op het gras opeten met uitzicht op de manhattan skyline.

Afgelopen weekend zijn Leonie, Olga, Mark en ik van het eiland afgegaan, naar het schattige plaatsje Beacon. Op aanraden van veel medestudenten zijn we naar het museum Dia:Beacon geweest dat daar gevestigd is in een oud fabriekspand. Met de trein doe je er 1,5 uur over, waarbij je alleen maar langs het water rijdt. Vanaf Grand Central station duik je de grond onder om net boven Manhattan weer boven de grond te komen en te kunnen genieten van het mooie (en compleet andere uitzicht. Het museum is vooral een erg mooi pand met moderne kunst. Het ligt rustig en afgelegen, met een mooie tuin erbij. De tuin stond vol met japanse kersen bomen die precies mooi in bloei stonden. Het stadje zelf was heel Amerikaans, vol met Pippi Langkous huizen (houten vrijstaande huizen met veranda's).

Op zaterdag, toen wij in Beacon zaten, was in Nederland de eerste Koningsdag. We kwamen erachter dat die hier ook gevierd werd vanuit de ambassade, alleen dan op zondag 27 april. Daar zijn we even gaan kijken, en dat was toch wel gek. Overal oranje geklede mensen die je allemaal verstaan. Toen we aankwamen werden we in het engels aangesproken omdat ze dachten dat we geen Nederlanders waren, maar tegen de tijd dat we weggaan stonden we bekend als het toonbeeld van Nederland. Het was een typisch nederlandse koning(innen)sdag met oud hollandse spelletjes voor de kinderen en allerlei Nederlands eten (de rij voor versgebakken poffertjes was een uur). Ook was er een groot scherm met een typisch Nederlands tafereel erop (koe, gras, molen) waarmee je op de foto kon in klederdracht. Olga, Leonie en mij leek dat wel grappig om ook te doen, maar terwijl wij daar foto's stonden te maken, dachten alle toeristen dat wij erbij hoorden en typische Nederlandse melkmeisjes waren, en wilden met ons op de foto. Bij de Japanners staan we nu wel bekend als de Typical Dutch girls. Om het nog erger te maken had de ambassade ook een filmploeg ingehuurd om een filmpje voor de Nederlandse ambassade te maken. Wij als melkmeisjes werden uitgebreid gefilmd, dus we zijn nu een beetje bang dat we straks in heel New York bekend staan als de melkmeisjes...

Maandag ben ik naar de opera geweest in het Metropolitan theater. Ik was nog nooit naar een opera geweest en was een beetje bang voor de 3,5 uur italiaanse klassieke zang, maar het was echt heel mooi. We hadden redelijk goedkope tickets, maar kwamen er daar pas achter dat dat ook inhield dat dat 'partial view' inhield. We hadden wel met zijn drieen een eigen balkonbox. Het was gelukkig het verhaal van Assepoester (wisten we ook niet van te voren) dus het was goed te volgen. Ook hadden ze heel handig voor iedereen een ondertitelingskastje, zodat je het verhaal goed kon volgen. Het orkest en de zangers waren echt heel goed en het decor (voor zover we het zagen) was ook heel mooi. Maar vooral het theater zelf was indrukwekkend, een hele grote klassieke zaal. Het theater staat op Lincoln Center met ervoor een grote fontein. De lobby heeft prachtige hoge boogramen en de zaal is klassiek precies zoals je je een opera voorstelt. De 3,5 uur waren zo voorbij!

Nog een paar dagen hard werken voor project en dan is het semester al weer bijna afgelopen. En komt Frank eindelijk naar New York.

• 02 Mei 2014 - 09:00

Liset:

Leuk verhaal weer Merel! Werk ze nog even en dan lekker van je vrije tijd met Frank genieten!!

• 02 Mei 2014 - 09:22

Berto Bot:

Hoi Merel,
    Leuk om jouw verhalen te lezen.
    Zet hem op de laatste weekjes en dan lekker met Frankie boy op vakantie!

Groetjes,

Berto en Astrid

• 02 Mei 2014 - 09:36

Tine:

Dag merel.
    Wat een leuk en goed reisverslag! Zo zijn ook de thuisblijvers goed van alles van wat je daar beleeft op de hoogte. Maak je hier een boekwerkje van?
    Lieve Hollandse groetjes tine

• 02 Mei 2014 - 10:44

ANNELIE:

Was weer grappig om te lezen Mereltje! Succes met al je werk en veel plezier straks met Frank! Xxx

• 02 Mei 2014 - 11:58

Annet:

Hee Melkmeisje!

Echt een heel leuk verhaal!! Lijkt me helemaal niet leuk om daar te zijn ;-)! JALOERS! Geniet er nog maar even van! Frank zal ook wel staan te springen om die kant op te komen!

Veel plezier nog!!

xx Annet

• 02 Mei 2014 - 15:27

Tante Marij:

Hi Dutch dairy gril :) , we hebben er even op moeten wachten maar het was de moeite waard; wat 'n leuk verslag !!!! Voor aanstaande dinsdag heel veel succes en daarna samen met Frank lekker genieten van een welverdiende vakantie !!!! xxx

• 02 Mei 2014 - 21:29

Wil:

Hoi Merel, ik vind het echt een leuk verslag. Leuke activiteiten en mooi beschreven. Werk ze nog even en veel succes volgende week dinsdag. Daarna, samen met Frank genieten van een welverdiende vakantie. En daarna, ..... weer naar huis! Xxx

• 13 Mei 2014 - 21:03

Mariska:

Heej Merel.......zo leuk je reisverslagen......ik hoor natuurlijk mondeling ook nog wel een wat.....heel veel plezier met Frank de laatste weken in NY.
    Kom je dan nog een langs?????

Groetjes......